Blog

Over Blue Monday

OVER BLUE MONDAY

“Blue Monday (deprimaandag) is een naam, gegeven aan een datum voor de zogenaamd meest deprimerende dag van het jaar.

De vader van 'blauwe maandag' is de Britse psycholoog Cliff Arnall. Hij bedacht in 2005 een, naar zijn zeggen, wetenschappelijk verantwoorde formule waaruit zou blijken dat de maandag van de laatste volle week van januari de dag is waarop de meeste mensen zich treurig, neerslachtig of weemoedig voelen. Dit zou te maken hebben met het feit dat goede voornemens mislukt zijn en de vakanties ver weg lijken. Daarnaast zijn de dagen nog donker en is de maandag voor veel mensen de eerste dag van de werkweek.
In 2018 valt Blue Monday op maandag 15 januari.“ (Bron: Wikipedia)

Het was Blue Monday 2015. Ik was me niet erg bewust van dat fenomeen overigens, ik heb daar over het algemeen niet zoveel last van. Wrang genoeg was het echter de dag die mijn laatste werkgever had uitgekozen om mij te melden dat mijn contract niet verlengd zou worden en daarmee de grond onder mijn voeten weg te slaan. Hij wist vast ook niet wat voor dag hij had gekozen…
Ik was boos en verdrietig. Onze financiële omstandigheden waren op dat moment zacht gezegd niet rooskleurig en mijn vaste baan gaf de broodnodige stabiliteit in de crisis, die bij ons van geen wijken wist. Al twee keer eerder was ik weg gereorganiseerd en al wist ik dus heel goed hoe wankel die stabiliteit dus was, ik hield er maar al te graag aan vast. Los van alles was ik inmiddels halverwege de 40; geen aanbeveling op de arbeidsmarkt.

VAN BOZE NAAR PRODUCTIEVE ENERGIE
Een week lang heb ik mezelf toegestaan boos te zijn. Toen besloot ik te gaan doen wat ik al zo ontzettend lang wilde: F*ck die zogenaamde zekerheid. Ik ga het zelf doen! De ondernemer in mij werd wakker.

Ik ben direct aan de slag gegaan en binnen een week zat ik bij het UWV om een onderzoeksperiode en een startersregeling aan te vragen. En die werden toegekend. In zes weken deed ik marktonderzoek, schreef ik mijn ondernemingsplan en alvast de teksten voor mijn website.
Toen ik de ‘go’ kreeg voor mijn startperiode van zes maanden, kon ik direct los: twee opdrachtgevers hadden zich al gemeld naar aanleiding van mijn onderzoek en ik vloog over de startlijn. Mijn eigen netwerk bleek nog waardevoller dan ik dacht; de ene na de andere opdracht volgde. Tegen augustus, het einde van mijn startperiode, zat ik officieel vol met werk. Van de meest depressieve dag van het jaar rechtstreeks gekatapulteerd in ‘the blue skies’.
In de herfst van dat jaar deed zich een nieuwe kans voor die ik niet kon laten lopen. Ik nam het netwerk Office Heroes over. Delen, netwerken is mijn middle name, het paste perfect. Ik had maar een heel klein duwtje nodig Het was wel veel werk, maar hey… No pain, no gain!

2015 was het jaar waarin ik op zakelijk gebied eindelijk mijn hart volgde. Gestuurd door factoren buiten mij om, maar niettemin was het mijn beslissing. Een besluit dat ik overigens veel eerder had moeten nemen; al die onzekerheid en gebrek aan durf waren totaal onnodig. Door jaren ervaring op hoog niveau bleek ik heel goed in staat te ondernemen en sterker nog: andere ondernemers daarbij te adviseren.

Het is nu precies drie jaar na die Blue Monday, die voor mij feitelijk de beste ooit was. Inmiddels staan er drie bedrijven, waarvan één in de kinderschoenen, maar ook dat groeit weer sneller dan ik tevoren had bedacht.
Hoe ik dat gedaan heb? Door te weten wat ik wil, wat ik kan en wat ik moet doen om gelukkig te zijn. Ik accepteer alleen die opdrachten waar ik energie van krijg. En voor opdrachten waar ik niet de juiste kennis en vaardigheden voor heb, richt ik mij tot mijn prachtige netwerk, waarin altijd iemand is die deze vaardigheden juist wel heeft en blij is met de opdracht. En ook dat geeft dan weer energie.
En om mijn ervaring op alle vlakken te delen geef ik ondernemersadviezen. Als je vandaag, maadag 15 januari 2018, een afspraak maakt om even te sparren over jouw plannen, kost dat maar € 50,00 per uur. Behalve als je lid bent van Office Heroes; dan is het gratis

inloggen

De schrijfster: Marjolein van der Linden

Marjolein is eigenaar van Office Heroes, maar adviseert en ondersteunt zelf ook ondernemers. Ze kent dus beide kanten van de markt. 

 

Lid worden?


Office Heroes

Mail: info@officeheroes.nl

Tel: 06-29564228

KvK: 52650928

Algemene voorwaarden